2009. november 29., vasárnap

Mizujs az UAE-ben...

Mialatt engem a munka teljesen lekötött, azért történtek érdekes dolgok az Emírségekben, ezekről egy pár szóban azért beszámolok:

Lezajlott a Haj, azaz az éves mekkai zarándoklat. Az idei zarándoklatot a szokásosnál nagyobb hírverés kísért, mivel egy ilyen pár milliós tömegnyomor a sertésinfluenza melegágya (a szókapcsolatot természetesen Andi anyukájának köszönhetjük), így nagyon mondogatták, csak az induljon el, aki egészséges, erős, nem tartozik rizikócsoportba stb. Ment egy orvos különítmény is az UAE-beli zarándokokkal, csak őket felügyelni és segíteni (és mivel az orvosok nagy valószínűséggel külföldiek, így azon ritka kivételek lehettek, akik nem-muszlimként eljuthattak Mekkába). Ráadásul megeredt az eső, a zarándokok sátrakban alszanak, amelyek totálisan szétáztak, 77 ember meghalt egy árvízben (el sem tudom képzelni azt az árvizet a sivatag közepén), szóval ez durva tortúra lehetett.

Én egyébként azt hittem, hogy a Haj az abban merül ki, hogy járnak egyet a kő körül. Hogyisne, az csak az eleje, utána még elmennek két szent helyre, végigimádkoznak napokat, köveket dobálnak el a bűneiktől való megszabadulást jelképezendő, szóval egy elég komplex program. És évente egyszer van a hivatalos Haj időpont csak, aki pl. családi kirándulásként máskor évközben ellátogat Mekkába, az nem számít. Sok érdekes hír, köztük egy idei zarándok blogja is olvasható itt: http://gulfnews.com/in-focus/haj

___________________________

Jelenleg négynapos hétvégénk van, mert most van a második Eid (az első a Ramadan végén volt), ez az Eid Al-Adha, az Önfeláldozás ünnepe, amit annak emlékére ünnepelnek, hogy Ábrahám, azaz Ibrahim, hajlandó lett volna feláldozni a fiát Istennek. Az Eid Al-Adha jelzi a Haj végét. Nem tudom, hogy pontosan hogy ünneplik, a plázában mindenesetre sokan voltak vásárolgatni. Elvileg ilyenkor közös Eid imádkozás van, és a Wikipedia szerint a tehetősebbek állatokat is áldoznak (ezt hálistennek nem láttam) és szétosztják a szegények között. Mindenesetre megint az utolsó pillanatig nem lehetett tudni, mikor lesz, meg hogy háromnapos lesz vagy négynapos lesz, most a héten tudtam meg végül, hogy ez a hétvége lesz az és négynapos. Hát hogy lehet így kirándulásokat tervezni a hosszú hétvégére?


____________________________

Nemrég találkoztam egy - gondolom - új kezdeményezés kampányával és honlapjával. Légyszíves nézzétek meg a http://www.ourfatherzayed.ae/ honlapot, amely a jelenlegi sejk édesapjának állít emléket. És kíváncsi vagyok a véleményekre... (azért óvatosan, nehogy letartóztassanak...).


____________________________

Gondolom hallottátok, hogy a sejk a múlt héten bejelentette: a Dubai World késve fog fizetni a hitelezőknek... én nekem fogalmam sem volt, hogy az a szigetcsoport akkora befektetés és akkor óriási hitel, hogy a hírre reagálni fognak a tőzsdék. És egyébként én úgy tudtam, a szigetek jó része már elkelt. Hát ezek szerint... kíváncsi vagyok, hogy s mint lesz, de úgy tűnik, igen komoly gondban van jelenleg Dubai és a tulajdonosa, és érdekes lesz, ki fog rajtuk segíteni.


____________________________

A héten még egyszer tudok majd lazulni, ugyanis december 2. állami ünnep, a Egyesült Emírségek egyesülésének napja. Ilyenkor tradicionális bárkaversenyt szerveznek Abu Dhabiban, amelyre idén sajnos nem jutok el, de jövőre szeretnék.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése