2011. április 24., vasárnap

Húsvét

Boldog Húsvétot!!




Ismét elmaradtam a bejegyzésekkel, jövő hétvégén írok majd Viki látogatásáról, a krikett világbajnokságról és a múlt heti isztambuli utamról is... de ezen a hétvégén úgy döntöttem, csak a húsvétra koncentrálok.

Tavaly húsvétkor - miután előtte két héttel anyuval megünnepeltük, biztos emlékeztek arra a bejegyzésre, amelyet sok mindenki emleget - a konkrét ünnepen, illetve pontosabban Nagypénteken, elmentem Christiánnal és haverjaival egy brunch-ra, és jól benyomtunk. Valahogy idén is úgy indult a dolog, hogy nem tartok húsvétot (ez azt hiszem tipikus expat-gondolkodás, ha már úgysem lehet olyan, mint otthon, akkor egyáltalán minek - lásd csomó ismerős aki nem tartott tavaly karácsonyt sem "mert 20 fokban és napsütésben nincs meg a hangulata"). Aztán beszélgettem anyuékkal, akik mondogatták, hogy na miért nem főzök egy kis sonkát, hát tök egyszerű... végül úgy döntöttem: megadom a módját és megtisztelem a családi hagyományaimat - elvégre hogyan tisztelhetem a különböző kultúrákat ha a sajátomat nem - és rendes húsvétot tartok.

Nagypénteken bevásároltam. Vettem sonkát és tojást, sőt, a megszerezhetetlennek hitt tormakrém is meglett!




Egy kis málőr azért történt... ez nem úgy néz ki, mint az újhagyma? ...


Most ki kell találnom, mit kezdek két csomag citromfűvel.

Pénteken böjtöltem, héjában sült krumpli és hal volt a menü, éppúgy mint otthon. Este Aprilék bulizni mentek, csatlakoztam de nem ittam -és így is nagyon jól elvoltam (a Ramadan alatt már megtanultam, lehet józanul is tök jót bulizni).

Szombaton kitakarítottam, lakást díszítettem...


... és persze sonkát főztem. Hát ez lett a végeredmény:



Gondolom senkit sem lep meg, hogy úgy döntöttem, ha húsvétozok, akkor már teljesen húsvétozok: ma, Húsvét vasárnap, elmentem szentmisére. Egyébként is terveztem már, hogy megnézem magamnak, hogy néznek ki itt a katolikus templomok, hát most jó alkalmam volt rá.

Amennyire sikerült kinyomoznom, két katolikus templom található Dubai-ban, az egyik Karamában (indiai + részben filippínó negyed), a másik pedig nem messze tőlem. Interneten végignéztem mindkettő miserendjét, és a közelebbi mellett döntöttem. Érdekes egyébként megnézni ezt a miserendet is... nyilván multikulti város meg minden, de azért ledöbbentett ez a menetrend. Szerintem az etyeki plébános egy hétig sem bírna ezt a munkamennyiséget (mint utólag kiderült, 3 pap dolgozik itt, de még úgy is). A Húsvét hétvége programja:


(a tagalog a filippinó nyelv, a szinháli Sri Lanka egyik nyelve, a többiek szinte mind különféle indiai nyelvek, az arab misék persze főleg a libanoni katolikusoknak szólnak, bár a régióban mindenfelé megtalálhatók katolikus közösségek).

Szóval elindultam ma reggel templomba... vicces egy érzés volt. Dubai-hoz abszolút méltó módon a templom a Dubai Media City, Dubai Internet City, Healthcare City stb.-hoz hasonlóan a "Dubai Church Complex-ben" található - mise után körbesétáltam és a katolikus templomon kívül találtam ott evangélikus, anglikán és szír ortodox templomot, valamint még két másikat amelyre kívülről nem volt kiírva, milyen felekezet.

A templom sokkal nagyobb volt, mint amire számítottam, és tömve volt emberekkel, főleg indiaiakkal, nyugati expatekkel, filippínókkal és afrikaiakkal - azt hiszem, ez volt eddigi legmultikultibb mise-élményem és tényleg hihetetlen volt, hogy egy vallás gyakorlatilag hogy át tudja fogni a világot (na jó, nem térek megint rá a "vallás mint globális márka" fejtegetésre). A mise maga 100% ugyanolyan van, mint otthon, főleg a liturgikus részek, egy-két érdekes kivételtől eltekintve (itt a "kérünk téged hallgass meg minket" résznél nem csak a szentekért imádkozunk, hanem emellett Sejk Khalifáért, az UAE elnőkéért és Sejk M. - ért, Dubai sejkjéért is...). A mise után még egy ideig maradtam, nézegettem az embereket (ráadásul mise után kinyit egy büfé a templom előtt, ott csacsognak az indiai nénik ugyanúgy, mint Mariska néniék az etyeki templom előtt.) Egy fontos konklúziója volt a napnak, hogy az indiaiak kényszeresen végigtapogatnak minden szentképet- a hindu templomban sokszor elnézegettem, ahogy szisztematikusan körbejárnak és minden képet megérintenek, azt hittem, ez a hinduizmushoz kötődik - hát nem, Szent Antalt és Máriát is ugyanúgy végig tapogatják, különös egy szokás.

Ma itthon vagyok - furcsamód, muszlim ország ide vagy oda, húsvét vasárnapra szabadnapot kaptunk, ami kellemesen meglepett. Sonkáztam és punnyadoztam. Hát, így telt a húsvét és örülök hogy így telt. Örülök, hogy rájöttem: ha a család nélkül is vagyok jó messze Etyektől, a húsvét akkor is húsvét, és úgy is bennem van, és a minimum amit tehetek magamért, hogy tisztességesen megünneplem úgy, ahogy otthon megünnepeltük volna.

(A locsolás már picit neccesebb... hogy magyarázom ezt el a kolléganőknek holnap? :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése